Les set diferències

Avui és un dia especial. Celebro els meus dos mesos i tres dies al país. En un primer moment pot semblar que és més especial el dia que celebres dos mesos, però no és així si el dia que assoleixes aquesta data tens altres coses per explicar. Avui, en canvi, després d’un dia de rutina absoluta, és un bon moment per fer balanç.

Abans d’escriure aquestes línies, haig de reconèixer que he escrit el títol “les set diferències” sense pensar que ara em tocarà buscar aquestes set discrepàncies entre Catalunya i Nova Zelanda… però sóc així de valent i el títol “les quatre diferències”, no quedava tan xulo.

1. Idioma. Sí. Pot semblar una obvietat, però cal dir-ho. A Nova Zelanda parlen anglès. També cal dir que no és un anglès britànic, ni un americà, ni un australià. L’anglès de Nova Zelanda és conegut pel seu peculiar accent que tendeix a substituir alguns sons “e” per “i” (yes, left, eleven…), però també algunes expressions autòctones. Les més conegudes i a les que cal habituar-se són: “Sweet as” (genial); “it’s raining cats and dogs” (plou a bots i barrals); “kiwifruit” i “kiwibird” (“kiwi” només s’usa per fer referència a la persona i, per tant, si parlem de la fruita o l’ocell, especifiquem!); “L&P” (la beguda de Nova Zelanda); “not worries” (no et preocupis) o “sunday driver” (conduir lent). N’hi ha moltíssimes més, però deixeu que les aprengui abans d’explicar-vos-les-

2. Aigua. No vull dir que aquest país sigui diferent per estar envoltat d’aigua (que també). Faig referència a l’aigua que es ven als supermercats. És molt cara. Qualsevol ampolla d’aigua de 750ml val un parell de dòlars, 1,2€ si fa no fa. I si la compres als “paquis”, no baixa de tres. Només us puc dir que la coca-cola és, normalment, més barata.

3. Transport. El bus és terrible. Diria que el bus a Nova Zelanda és la RENFE a Catalunya. Sempre va tard, lent i és car (bitllet senzill de casa a la ciutat i tornar: 7,2$). Només hi ha un bus que està mínimament bé, és el LINK bus. És un bus que va donant voltes pel centre, sense parar. El problema és que poden passar vint minuts sense veure’n un. Pel que fa al tren, només l’he fet servir un cop… no tinc prou criteri per avaluar-lo.

4. Gent. En això ens guanyen. Ja ho he dit altres dies. Aquí la gent és molt amable. Es dóna les gràcies quan es baixa del bus, es saluda a tota hora i si et pares al mig del carrer amb un mapa a la ma, es barallen per ajudar-te. Al supermercat t’ajuden a posar la compra dins de les bosses i, per estrany que sembli, et poden arribar a atendre amb un somriure.

5. Salutacions. Conèixer a una noia i fer-li dos petons et pot suposar anar al llit amb una mà estampada a la galta. Aquí només es dóna petons quan assoleixes un nivell de confiança elevat (a hores d’ara, desconec el punt). Si aquest nivell no està assolit, dónes la mà. A homes, dones i a tothom que et presentin. Gats (i gates) inclosos.

6. Menjar. Jo ja no em crec a la gent. Conec a gent de 30 països diferents i tots asseguren tenir el millor menjar del món. Crec que ens agrada el menjar de casa i, per tant, cap menjar és millor que cap altre. Senzillament, no ens agraden els canvis alimentaris. Dit això, el menjar de Nova Zelanda és a anys llums del català. Per altra banda, quan surts a menjar econòmic pel carrer, l’oferta gastronòmica es concentra, en un 98%, en restaurants asiàtics.

7. Vosaltres. A Nova Zelanda he trobat de tot i cada dia em sento més integrat al país. Tinc molt bona relació amb un bon grapat de persones, em llevo animat cada dia i fins i tot he arribat a fer riure algú amb anglès. Però seria genial poder tenir tot això i no ser a 30 hores de vosaltres!

Business english, interpretant el rol de Marketing Manager

Pel que fa al meu dia: el més interessant que he fet és anar-me a fer unes fotos de passaport per poder demanar un descompte del 40% al bus. Com que deixaré de tenir el “passi mensual”, aprofito que sóc estudiant per demanar aquest benefici. He preguntat a la Tracy (de l’administració de LSI (l’escola on estudio anglès (des de fa dos mesos (i durant els propers deu (si no canvio d’idea))))), i m’ha dit que li havia de portar una foto. He baixat el centre i he entrat a la primera botiga de fotos que he trobat. He demanat les fotos i m’ha dit que m’ubiqués davant d’una tela blanca. Abans de fer-ho li he demanat el preu: $12. He exclamat “4 fotos 12$???”. Haig de començar a vendre fotos. Si per cada foto que faig cobrés 3 dòlars, em compraria el país i l’aproparia a Catalunya.

Total, que no me les he fet. M’ha semblat car i he marxat. Llavors els astres s’han alineat i quan he arribat a casa m’he posat a remenar la paperassa que tinc, conscient que potser tenia alguna foto perduda entremig de tants folis i… txa txàn! No una no, tinc quatre fotos de passaport a casa! I sense la barba que porto avui!

Un èxit. Demà caduca el passi mensual i divendres estrenaré el meu descompte d’estudiant.

Per cert, demà en Gabriel no ens fa classe. Celebra l’aniversari de la seva filla i s’agafa festa. Un vividor. Algú el substituirà. Qui? Demà ho sabrem!

18 pensaments sobre “Les set diferències

  1. Estic pensant que… si vaig arribar el 27 de gener i avui és 30 de març però el febrer només va tenir 28 dies, si hagués arribat el mes de març, avui seria maig i celebraria dos mesos i no dos mesos i tres dies.
    M’explico?

  2. Fa temps que no penges un vídeo! Espero que el canvi de pis sigui una excusa per mostrar-nos-el. I felicitats pels 2 mesos!

  3. Quan et vegi et donaré la mà!!! Després de tants mesos sense tastar la meva famosa truita fa que perdis punts de confiança. jajajaja M’encantaria veure com li dones la poteta a un gatet. Aix….2 mesos ja…..Muaaaaaaaaaaaaaaa

    • Quan visqui sol imitaré la teva truita i faré veure que me l’has portada tu. Així no perdo punts…
      Pel que fa a donar la poteta a un gat, tinc un parell d’esgarrapades que donen fe que ho he intentat.

  4. Bones xiquet. Felicitats per la integració.
    Oh ! recordo amb certa passió la “L&P” = Lemon and Paeroa, sí, la beguda típica de NZ, feta al país, amb fruita, és una barreja entre llimonada molt suau, amb bombolletes, i … gasosa? no sé, però era genial, i fresqueta! uuuummmmmmmmm !!!!
    Quant a l’aigua, sí, és així, caríssima! és el primer “Déu vos guard” que em va donar el país a l’entrar al primer supermercat després de recollir la furgo quan encara no feia ni dues hores que estava de cap per avall a l’altra punta del món.
    El preu del transport només el vaig viure a Auckland, per venir des del camping als afores fins el centre, gairebé una hora de trajecte, crec recordar el preu de 6,80$ dòlars novazelandesos.
    Quan al menjar, vaig habituar-me a dinar sandvitxos de tot tipus i moltes amanides. I fruita, molta fruita. Quina fruita que tenen!
    Va, que ja arriba el gran dia de la independència! :)
    una abraçada osonenca.

    • Tot i que és la “beguda nacional”, cal dir que, evidentment, va ser comprada per The Coca Cola Company fa un temps. Però tens raó, és prou bona.
      I el transport, si eres a les afores, 6,80 és un preu més que probable.
      La independència, d’aquí set dies!

  5. Hola!, Des d’aquí em dóna la impressió que t’han cundit molt aquests dos mesos, sembla que no et sobri gaire temps, i ara fixa’t que aviat hauràs de netejar el lavabo i rentar la roba, com a mínim, je, je.
    adéu, records de tothom de Palau.
    I aprofita tot el que puguis, no tornis abans d’hora.

    • El cert és que des d’aquí també tinc la sensació que aquests dos mesos han donat per molt… pel que fa a netejar l’apartament, ja ho tinc en compte ja!!! Records a tothom!

  6. Dos mesos ja?! pensava que el balanç es feia els primers 100 dies com ho fan el president del Barça, el de la Generalitat, ….

Deixa un comentari

